معرفی علائم و اثرات بیماری نیوکاسل در طیور

پرندگان نیز همانند سایر جانورانی که بر روی زمین زندگی می کنند به انواع بیماری های مختلف مبتلا می شود. نیوکاسل یکی از بیماری های عمومی پرندگان  است که به صورت گسترده در میان آن ها مشاهده می شود. این بیماری ویروسی دستگاه های تنفس ، گوارش و اعصاب پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. نیوکاسل برای اولین بار در سال 1926 در شهر نیوکاسل انگلستان و در ایران نیز در سال 1329 شناسایی شد.

این بیماری ویروسی مخصوصا در بین پرندگانی که به صورت صنعتی و متراکم نگه داری می شوند قابل مشاهده است. برای جلوگیری از ابتلای گله جوجه های گوشتی به نیوکاسل آن ها را باید واکسینه کرد. 
پرندگان نیز همانند سایر جانورانی که بر روی زمین زندگی می کنند به انواع بیماری های مختلف مبتلا می شود. نیوکاسل از بیماری های عمومی پرندگان  است که به صورت گسترده در میان آن ها مشاهده می شود. این بیماری ویروسی دستگاه های تنفس ، گوارش و اعصاب پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. نیوکاسل برای اولین بار در سال 1926 در شهر نیوکاسل انگلستان و در ایران نیز در سال 1329 شناسایی شد.

نیوکاسل در میان پرندگان دارای علائم مختلف تنفسی، گوارشی و اعصاب است. این علائم بسته به سن، گونه و میزان سلامتی پرندگان متفاوت است. 

اثرات تنفسی: نیوکاسل با تنگی تنفس و سرفه سیستم تنفس پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد. 

اثرات عصبی: پرنده مبتلا به نیوکاسل حالت افسرده ای دارد و بی اشتهاست. افتادن بال ها و گیج خوردن سر و گردن از دیگر نشانه های نیوکاسل است. پرنده مبتلا به این بیماری از سایر اثراتی نظیر چرخش به دور خود، لرزش و تورم چشم و گلو رنج می برد.

اثرات گوارشی: نیوکاسل باعث ابتلای پرنده به اسهال آبکی و سبز می شود. همچنین باعث کاهش تخم گذاری پرندگان تخم گذار می شود.

ویروس های عامل بیماری نیوکاسل از طریق مسمومیت غذایی منتقل می شوند و احتمال انتقال آن ها از طریق تنفس هوا و یا آیروسل وجود ندارد. این بیماری درمان دارویی ندارد و از روش های حمایتی مانند واکسیناسیون برای درمان آن استفاده می شود.

نیوکاسل جزء بیماری های مشترک بین پرندگان و انسان ها محسوب می شود. این بیماری احتمال دارد به صورت مستقیم از پرنده به انسان منتقل شود و یا از طریق فراورده هایی مانند گوشت پرندگان. 

این بیماری در انسان دارای علائمی مانند اشک ریزی چشم ، بی خوابی و سرگیجه است. جالب است بدانید که نوعی از ویروس های نیوکاسل در از بین بردن سلول های سرطانی و ساختن داروهای ضد سرطان کاربرد دارند. در مقاله آتی به روش های رفع و درمان بیماری نیوکاسل طیور اشاره خواهیم کرد.

آموزش 1246 0
1399 فروردین 04
مطالب مرتبط
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.